Kosta Boda

Kunst discipline Glas Locatie Kunstmaand Ameland 2022
Kosta Boda

Ellen Ehk's levenslange gemeenschap met het oerwoud heeft haar geleerd een stem te horen die haar uniek roept. Haar onthullingen, interpretaties en inzichten van de schimmige ongerepte sparrenbossen vormen de grootste inspiratiebron voor haar werk, en ze heeft haar artistieke praktijk gewijd aan de verkenning van organische vormen. Zij gebruikt klei en brons als medium om lichaam en geest met elkaar te verbinden, waardoor een ingebeeld organisch object in de fysieke wereld wordt gebracht. Ze is diep geïnspireerd door haar omgeving die haar geest voedt en uiteindelijk de identiteit bepaalt van elk van de stukken waaraan ze werkt. Haar experimentele werken gaan door kleurlagen, stralen en herhaaldelijk schieten, en krijgen een uniek gevoel door het constante doen en aanraken van het materiaal. Ver verwijderd van gebruiksvoorwerpen, kan haar werk worden gezien als fantasieën vastgelegd in klei en brons. Ellen Ehk heeft haar atelier in de voormalige glasfabriek Pukeberg in Nybro. Ehk heeft solo presentaties gegeven in Berg Gallery, Stockholm, Puls Gallery, Brussel, Vida Museum, Öland en anderen. Ze heeft ook geëxposeerd in de Side Gallery, Barcelona, Da End Gallery, Parijs, het Röhsska Museum, VIDA Museum en Solliden Royal Park in Zweden en galerieën in Japan, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Zuid-Korea en Finland. Ehk is vertegenwoordigd in privécollecties in Zweden en in het buitenland, evenals in openbare collecties zoals het Nationalmuseum, de Shanghai Arts and Craft Museums, Public Art Agency Sweden, de Stockholm en Uppsala County Councils en in verschillende Zweedse gemeenten. De keramist en kunstenaar Ellen EhkÅkesson is de eerste ontvanger van de beurs van de Ulrica Hydman Vallien Foundation 2019. Ellen heeft de kans gekregen om haar artistieke talent in glas te ontwikkelen samen met de ambachtslieden van Kosta Boda.

Johan Röing  - Beeldhouwer

Hij werkt het liefst met hout en metaal, maar is samen met Kosta Boda aan het experimenteren met glas. Zijn eenvoudige en rauwe sculpturen van mensen of dieren kunnen op het eerste gezicht lijken op werken uit de Duitse zogenaamde nieuwe wilde kunst uit de jaren 80 (Neuen Wilden). Zijn benadering ligt echter veel gevoeliger. Het uitgangspunt is vaak een helder begrip, maar dat kan in de loop van het werk veranderen. Met veel vakmanschap en respect en nog meer vertrouwen in zijn intuïtie heeft hij zijn passie in glas getoond. Hij bewerkt glas met snijden en polijsten bij Kosta Boda maar verliest er nooit de dialoog mee. Hoewel zijn kunst in de loop der jaren is geëvolueerd van het figuratieve naar een steeds grotere abstractie, hebben Röings sculpturen iets archaïsch en geheimzinnigs. Hij keert graag terug naar eerdere werken, waar bijvoorbeeld oudere sculpturen kunnen worden herbewerkt en opnieuw getest. Het nieuwste werk voor Kosta Boda is gemaakt voor de tentoonstelling van GAS in Smålandmei 2020. Typerend voor Röing zijn ook de scherpe vormen voor zijn sculpturen, bij Kosta Boda werkt hij met gedurfd gekleurd glas.

Kunstmaand Ameland wordt mede mogelijk gemaakt door

Ontdek de verhalen van de sponsors